Podpis elektroniczny Toruń

Implanty zębów
3 lutego, 2021
Izolacje natryskowe Bydgoszcz
3 lutego, 2021

Co sprawia, że warto kupić osobisty e-podpis ?

Profil zaufany czy elektroniczny podpis kwalifikowany

Internet oferuje w tych czasach ogromną liczbę możliwości, za jego pośrednictwem możemy załatwić co raz więcej spraw, też urzędowych i administracyjnych. Aby to osiągnąć można głównie używać dwa sposoby uwierzytelnienia tożsamości: profil zaufany lub elektroniczny podpis kwalifikowany.

Te dwie alternatywy stworzono do zastąpienia dotychczas używanego podpisu ręcznego. Choć nie zastępują go całkowicie, dla wielu przedsiębiorców korzystanie z elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest bardziej komfortowe oraz oszczędza wykorzystaną ilość czasu. Jak wiadomo załatwianie spraw m.in. urzędowych przeważnie łączy się z wypełnianiem wielu wniosków. Korzystanie z elektronicznych metod pozwala na zmniejszenie czasu, jaki dotąd każdy musiał poświęcić, aby dojechać do urzędu, zazwyczaj także wyczekać w kolejce, a dopiero potem sfinalizować formalności. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu podpisowi kwalifikowanemu, takie same rzeczy można załatwić bez wychodzenia z mieszkania.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy elektroniczny podpis kwalifikowany?

Na początek warto podkreślić, że elektroniczny podpis kwalifikowany daje więcej możliwości w porównaniu do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem elektronicznym warto najpierw pomyśleć, w jaki sposób będziemy go używać. Profil zaufany można stosować tylko w sprawach urzędowych  na przykład do kontaktu z ZUS, ePUAP lub CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma natomiast szersze zastosowanie, z uwagi na co wielu właścicieli firm go preferuje. Osobisty e-podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy plik, jaki można było dotąd podpisywać ręcznie. Zgodmie z tym oprócz spraw urzędowo-administracyjnych poprzez elektroniczny podpis kwalifikowany podpiszemy też na przykład e-malie, umowy albo kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Znaczącą różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym jest to, że profil jest całkowicie darmowy, z kolei za certyfikat kwalifikowany należy zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Podpis elektroniczny będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, a po upływie tego czasu można go bez problemu odnowić. Profil zaufany również ma swój odnawialny termin ważności sięgający 3 lat.

Jeśli ktoś potrzebuje zaledwie kontaktu z urzędem, profil zaufany będzie w zupełności wystarczający. Z kolei elektroniczny e-podpis kwalifikowany staje się normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – właściwie nie najwyższych, dzieląc cenę na pełen okres ważności podpisu – jego wykorzystanie jest tak potrzebne, że co raz częściej stanowi podstawę efektywnego działania w firmie. Dlatego, że e-podpis kwalifikowany działa jest przy zastosowaniu współczesnych udoskonaleń technicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Zalety uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Obok identycznego zastosowania, które oferuje profil zaufany, elektroniczny podpis kwalifikowany  pozwala też dopełnianie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu stosując e-podpis np. można podpisywać oraz składać sprawozdania i deklaracje do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zawierać umowy na odległość albo uczestniczyć w aukcjach i przetargach online. Poza tym możliwe jest sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie parę przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy podpisywaniu wszelkich istotnych dokumentów oraz ma taką samą moc prawną co odręczny podpis.

Jak uzyskać osobisty e-podpis?

Elektroniczne certyfikaty kwalifikowane sprzedawane są przez dostawców certyfikowanych przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród najbardziej znanych jest elektroniczny podpis kwalifikowany Eurocert. By uzyskać podpis elektroniczny należy wykupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert zestaw zawierający niezbędny sprzęt oraz oprogramowanie, przy tym wskazując, na jak długi czas ważności podpis będzie nam niezbędny. Po odbiorze kompletu, należy zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym komputerze, po czym umówić się na spotkanie w siedzibie punktu sprzedaży, gdzie odpowiedzialny pracownik zweryfikuje dane osobowe nabywcy. Tylko dzięki temu e-podpis kwalifikowany zostanie aktywny oraz gotowy do użycia. Dopełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż 15-20 minut i trzeba na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i potwierdzenie zakupu elektronicznego certyfikatu kwalifikowanego.

W jaki sposób używać podpisu elektronicznego?

Od chwili instalacji programu na komputerze i aktywacji podpisu elektronicznego, poprzez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu bez ograniczeń. Obsługa oprogramowaniu nie powinna sprawić najmniejszego trudu. Należy podłączyć czytnik,  wprowadzić kartę, po czym poprzez oprogramowanie prostą funkcją „podpisz” nanieść na wybrany plik elektroniczną sygnaturę, posługując się dostępnymi opcjami formatu.

Choć osobisty e-podpis kojarzy się z  przedsiębiorstwami, jest on tak samo dostępny dla prywatnych osób. Taki osobisty e-podpis zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo oraz zgodność dokumentów zawartych z firmami, urzędami lub prywatnymi osobami.

Podpis elektroniczny Toruń

Komentarze są wyłączone.