Z jakiego powodu warto mieć podpis elektroniczny?

Auta dostawcze w serwisie
3 października, 2020
DJ konferansjer na wesele – profesjonalna obsługa wesela
9 grudnia, 2020

Profil zaufany a podpis kwalifikowany

Internet oferuje obecnie ogromną liczbę możliwości, za jego pośrednictwem da się załatwić wiele spraw, również urzędowych i administracyjnych. W tym celu można w głównej mierze używać dwa typy uwierzytelnienia tożsamości: profil zaufany albo podpis kwalifikowany.

Te dwie metody stworzono do zastąpienia dotąd wykorzystywanego podpisu własnoręcznego. Chociaż nie usuwają go na stałe, dla sporej liczby osób prywatnych i właścicieli firm korzystanie z elektronicznych sposobów uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze i oszczędza znaczną ilość czasu. Warto przypomnieć, że troska o pozytywny wynik spraw np. urzędowych z reguły wiąże się z wypełnianiem wniosków. Użycie elektronicznych metod pozwala na zmniejszenie czasu, który dotychczas każdy musiał przeznaczyć, aby dotrzeć do urzędu, często również poczekać w kolejce, a następnie sfinalizować formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same sprawy da się załatwić bez wychodzenia z biura.

Na co warto się zdecydować? Profil zaufany czy e-podpis kwalifikowany?

Na wstępnie od razu należy zaznaczyć, że podpis kwalifikowany dostarcza większych możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem elektronicznym warto najpierw przemyśleć, w jaki sposób będziemy go używać. Profil zaufany posłuży tylko i wyłącznie w sprawach urzędowych  np. do kontaktu z ePUAP, ZUS albo CEIDG. Elektroniczny podpis kwalifikowany ma z kolei szersze funkcje, z uwagi na co spora liczba właścicieli firm go preferuje. Osobisty e-podpis jest wielofunkcyjny i uwierzytelnia każdy plik, jaki można było do tej chwili podpisywać ręcznie. Wobec tego oprócz spraw urzędowo-administracyjnych przez elektroniczny podpis kwalifikowany podpiszemy również na przykład umowy, e-maile albo kontrakty z kontrahentami biznesowymi.

Dużą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest całkowicie darmowy, z kolei za certyfikat kwalifikowany należy zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Podpis będzie ważny na okres 1 roku, 2 lat lub 3 lat, a po tym czasie da się go bez przeszkód odnowić. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin ważności sięgający 3 lat.

Jeżeli ktoś wymaga tylko kontaktu z urzędem, profil zaufany będzie w zupełności wystarczający. Natomiast e-podpis kwalifikowany jest normą w biznesie. Nie biorąc pod uwagę kosztów  – stosunkowo niewielkich, rozkładając cenę na pełen okres aktywności podpisu – jego używanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi bazę sprawnego działania . Dlatego, że e-podpis kwalifikowany działa z wykorzystaniem współczesnych rozwiązań technicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Zalety uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Oprócz takiego samego wykorzystania, jakie gwarantuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis kwalifikowany  pozwala również sygnowanie wielu innych formalności. Dla przykładu przez elektroniczny podpis np. można sygnować i generować deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zawierać kontrakty albo uczestniczyć w przetargach i aukcjach online. Oprócz tego umożliwia sygnowanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To tylko kilka przykładów. Elektroniczny podpis kwalifikowany służy sygnowaniu wszelkich ważnych dokumentów i ma tę samą prawną moc co odręczny podpis.

Jak uzyskać podpis kwalifikowany?

Elektroniczne podpisy kwalifikowane rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Jednym z najbardziej popularnych jest podpis kwalifikowany Eurocert. Aby zdobyć osobisty e-podpis należy wykupić w sklepie partnerskim Eurocert zestaw zawierający niezbędny sprzęt i oprogramowanie, przy okazji wskazując, jak długo okres ważności podpis będzie nam niezbędny. Po uzyskaniu zestawu, należy zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym sprzęcie, po czym udać się do siedziby partnera sprzedaży, gdzie wyznaczony pracownik potwierdzi tożsamość nabywcy. Tylko taką metodą e-podpis kwalifikowany będzie aktywowany i dobry do użytku. Spotkanie w siedzibie nie zajmuje więcej niż 15-20 minut i trzeba na nie zabrać dokument potwierdzający tożsamość i fakturę zakupu podpisu.

Jak używać elektronicznego podpisu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji oprogramowania na wybranym komputerze i aktywacji elektronicznego podpisu kwalifikowanego, przez zatwierdzenie tożsamości, można używać podpisu dowolnie. Obsługa programu nie powinna sprawić najmniejszego trudu. Wystarczy podłączyć czytnik,  wprowadzić kartę, a następnie przez oprogramowanie widoczną opcją „podpisz” wstawić na przygotowany plik elektroniczny podpis, kierując się dostępnymi możliwościami formatu.

Chociaż podpis kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorcami, jest on także dostępny dla prywatnych osób. Taki elektroniczny certyfikat kwalifikowany zagwarantuje całkowite bezpieczeństwo i poprawność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami czy innymi prywatnymi osobami.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Certyfikat kwalifikowany Toruń

Komentarze są wyłączone.