Certyfikat elektroniczny Eurocert

Termosy obiadowe sklep
4 lutego, 2021
Klinika stomatologii estetycznej
6 lutego, 2021

Z jakiego powodu warto mieć elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Profil zaufany czy elektroniczny certyfikat kwalifikowany

Sieć proponuje nieustannie wiele możliwości, za jego pośrednictwem można załatwić wiele spraw, również administracyjnych i urzędowych. Aby to osiągnąć można głównie używać 2 sposoby potwierdzania tożsamości: profil zaufany albo elektroniczny certyfikat kwalifikowany.

Te dwie metody stworzono z myślą zastąpienia dotąd wykorzystywanego podpisu ręcznego. Chociaż nie eliminują go całkowicie, dla wielu właścicieli firm stosowanie elektronicznych wersji uwierzytelniania tożsamości jest wygodniejsze oraz redukuje wykorzystaną ilość czasu. Warto przypomnieć, że troska o dobry wynik spraw np. urzędowych przeważnie łączy się z składaniem wniosków. Korzystanie z elektronicznych sposobów pozwala na zredukowanie czasu, jaki dotychczas każdy musiał przeznaczyć, żeby dojechać do urzędu, zazwyczaj również wyczekać w kolejce, a dopiero potem sfinalizować formalności. Dzięki profilowi zaufanemu oraz elektronicznemu certyfikatowi kwalifikowanemu, takie same sprawy można załatwić bez wychodzenia z biura.

Co wybrać? Profil zaufany czy elektroniczny podpis ?

Od razu warto podkreślić, że elektroniczny certyfikat kwalifikowany dostarcza większych możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem elektronicznym warto najpierw przemyśleć, jak będziemy go wykorzystywać. Profil zaufany można używać zaledwie w celu zatwierdzania dokumentów urzędowych  np. do kontaktu z ePUAP, ZUS czy CEIDG. Elektroniczny certyfikat ma natomiast obszerniejsze zastosowanie, ze względu na co spora liczba właścicieli firm decyduje się właśnie na niego. Kwalifikowany elektroniczny podpis jest uniwersalny i potwierdza każdy plik, który można było do tego momentu podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym oprócz spraw urzędowo-administracyjnych poprzez elektroniczny podpis podpiszemy również na przykład e-malie, umowy albo transakcje z kontrahentami biznesowymi.

Ważną różnicą między profilem zaufanym, a elektronicznym podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest całkowicie bezpłatny, z kolei za elektroniczny podpis kwalifikowany trzeba zapłacić. Patrząc jednak na jego szersze zastosowanie, warto przemyśleć zakup. Podpis elektroniczny będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, po czym można go bez problemu odnowić. Profil zaufany również ma swój termin ważności sięgający 3 lat.

Jeżeli dana osoba wymaga zaledwie kontaktu z urzędem, profil zaufany okaże się w zupełności wystarczający. Natomiast elektroniczny e-podpis staje się normą w biznesie. Pomimo kosztów  – właściwie niewielkich, rozkładając cenę na cały czas aktywności podpisu – jego wykorzystanie jest tak przydatne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament efektywnego działania . Zwłaszcza, że elektroniczny podpis działa w oparciu nowoczesnych udoskonaleń technologicznych, zapewniających potwierdzone bezpieczeństwo.

Dobre strony uzyskania e-podpisu kwalifikowanego

Obok takiego samego zastosowania, jakie oferuje nam profil zaufany, elektroniczny podpis  umożliwia również regulowanie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu poprzez e-podpis np. można podpisywać oraz generować deklaracje i sprawozdania do KRS i w systemie Płatnik, Jednolity Plik Kontrolny JPK, zatwierdzać kontrakty na odległość albo uczestniczyć w przetargach i aukcjach w Internecie. Obok tego możliwe jest podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie kilka przykładów. Elektroniczny certyfikat służy podpisywaniu wszelkich ważnych dokumentów oraz ma taką samą moc prawną co odręczny podpis.

Jak zdobyć elektroniczny certyfikat kwalifikowany?

Elektroniczne podpisy kwalifikowane sprzedawane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Pośród szczególnie znanych jest elektroniczny certyfikat Eurocert. By mieć osobisty e-podpis trzeba zakupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert zestaw zawierający potrzeby sprzęt oraz oprogramowanie, przy tym wskazując, na jaki termin ważności certyfikat jest nam potrzebny. Po odbiorze pakietu, trzeba zainstalować oprogramowanie do obsługi podpisu na wybranym komputerze, po czym umówić się na spotkanie w siedzibie partnera sprzedaży, w którym odpowiedzialny pracownik potwierdzi personalia nabywcy. Tylko za sprawą tego certyfikat będzie aktywny oraz możliwy do użycia. Dopełnienie formalności w siedzibie zabierze więcej czasu niż ok. 15 minut i trzeba na nie zabrać dokument tożsamości i potwierdzenie zakupu osobistego e-podpisu.

W jaki sposób używać osobistego e-podpisu?

Od momentu instalacji oprogramowania na dowolnym komputerze i aktywacji osobistego e-podpisu, poprzez potwierdzenie tożsamości, można używać podpisu dowolnie. Sama obsługa programu nie powinna sprawić najmniejszego trudu. Należy włączyć czytnik,  włożyć kartę, po czym poprzez oprogramowanie widoczną opcją „podpisz” nanieść na przygotowany plik elektroniczny podpis, kierując się dostępnymi opcjami dotyczącymi formatu.

Chociaż elektroniczny certyfikat kwalifikowany kojarzy się z  przedsiębiorstwami, jest on również dostępny dla prywatnych osób. Taki elektroniczny podpis kwalifikowany zapewni pełne bezpieczeństwo oraz poprawność dokumentów podpisanych z urzędami, firmami czy innymi prywatnymi osobami.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl

Komentarze są wyłączone.